• 22 & 23 september 2023

  • Grote Kerk in Goes

Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in 2019

11 maart 2020

In augustus vorig jaar schreef het Centraal Bureau voor de Statistiek al over het feit dat het aantal openstaande vacatures in het tweede kwartaal van dat jaar een nieuw hoogtepunt had bereikt. Inmiddels hebben we weer een sprongetje gemaakt in de tijd en kan er geconcludeerd worden dat deze groei doorzet. Volgens de laatste cijfers stonden er aan het einde van 2018 landelijk maar liefst 264.000 vacatures open. Deze schaarste aan werknemers zorgt voor heel wat veranderingen in het wervings- en selectieproces.

Employer branding

Een van de trends die opkomt bij bedrijven is het actiever bezig zijn met employer branding. Bedrijven ontvangen in deze tijd minder reacties krijgen op de openstaande vacatures. Dat betekent dat ze ook een aantrekkelijke werkgever moeten zijn in de ogen van de kandidaat om het verschil te maken. Het is natuurlijk doodzonde als de moeite van de zoektocht naar een geschikte kandidaat voor niets zou zijn geweest omdat de werkgever niet wordt gezien als interessant of aantrekkelijk.

Strakke en eenvoudige sollicitatieprocedures

De procedure rondom het aannemen van nieuw personeel wordt bij veel bedrijven nog eens onder de loep genomen. Ze kunnen het zich simpelweg niet permitteren om geschikte kandidaten te verliezen vanwege een wervingsproces dat niet soepel verloopt. Denk hierbij aan snelle reacties op sollicitaties en pakkende vacaturesteksten. Ook het laagdrempelig houden van de procedure passen veel bedrijven toe om de kandidaat tegemoet te komen. Je ziet bijvoorbeeld steeds vaker een ‘snel solliciteren’ button, chatbots of een telefoonnummer waar je een Whatsappje naar toe kunt sturen met al je vragen over de functie.

Recruitment marketing

Er worden tegenwoordig steeds meer online marketingtools gebruikt om de vacatures bij de juiste publiek onder de aandacht te brengen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan videomarketing maar ook aan advertenties op verschillende social media kanalen. Het toenemende gebruik hiervan maakt dat het vak van recruiters een beetje aan het verschuiving is richting de (online)marketing.

Gepersonaliseerde vacatures

Het verzamelen van data is natuurlijk is natuurlijk niet nieuw. Maar de inzet van deze waardevolle informatie des te meer. Advertenties zijn vaak al afgestemd op je persoonlijk internet-gedrag, maar het wordt verwacht dat je in de toekomst ook steeds vaker gepersonaliseerde vacatures te zien krijgt. Dat betekent dus bijvoorbeeld dat jij als vrachtwagenchauffeur ook daadwerkelijk vacatures te zien krijgt die in dezelfde lijn liggen.