22 & 23 september 2023
13 juli 2022
Jezelf goed overbrengen en verkopen is van belang als je op zoek bent naar een nieuwe baan. Je kunt dit goed gebruiken tijdens sollicitatiegesprekken, netwerkborrels maar ook als je bijvoorbeeld onverwachts iemand tegenkomt die wellicht iets zou kunnen betekenen voor jouw loopbaan. Kun jij binnen 60 seconden een goed beeld schetsen van wie je bent en wat je kan?
Veel mensen ervaren dit als een lastige vraag, want wat moet je dan precies vertellen? Naam, leeftijd en woonplaats zijn niet bepaald onderscheidend en het opdreunen van je CV kan ook niet de bedoeling zijn – die heb je immers niet voor niets op papier. Hou het kort en concreet: vertel in een paar duidelijke zinnen wie je bent en waar je passie ligt. Door te praten over jouw interesses zul je vanzelf enthousiast overkomen.
De uitdaging ligt in het wekken van de interesse van je gesprekspartner. Waarom kun jij een interessante kandidaat zijn? Wat heb je bereikt en wat zijn je doelen? Door dit voor jezelf helder voor ogen te hebben en eens uit te schrijven kun je dit ook beter overbrengen op iemand anders. Houd in je achterhoofd dat je niet de zoveelste wilt zijn die ‘een echte teamplayer is maar ook zelfstandig goed functioneert’. Wat maakt juist jou uniek? Dat zijn jouw persoonlijke kwaliteiten en hetgeen dat je kenmerkt als persoon.
Kort gezegd is een elevator pitch niets meer dan een korte presentatie tijdens een ritje in de lift. In zo’n 30 tot 60 seconden wil je graag overbrengen wie je bent, wat je kunt, wat je toevoegt en wat je wilt. Het doel van de pitch is om interesse te wekken en wellicht aanleiding te geven tot een nadere kennismaking. Omdat je slechts één minuut de tijd hebt om al deze informatie te delen met de ander, is het van belang om te zorgen dat alles wat je vertelt relevant is. Als je jezelf op een onverwacht moment moet gaan pitchen, kun je deze algemeen houden. Ben je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek? Probeer dan jouw pitch enigszins toe te spitsen op de functie zodat duidelijk naar voren komt waarom jij een interessante kandidaat bent.
Je wilt natuurlijk graag dat jouw pitch interesse wekt bij de ander, dat er een goed gesprek uit voortvloeit of dat je gesprekspartner ingaat op iets dat jij gezegd hebt. Daarom is het aan te raden om je pitch af te sluiten met een vraag of uitnodiging. Zo zorg je ervoor dat je verhaal niet te abrupt eindigt en geef je de ander de kans om in te haken op je verhaal. Heb je gepitcht in een informele setting? Dan kun je ook simpelweg vragen naar zijn of haar visitekaartje.